Elektromobil je motorové vozidlo na elektrický pohon. Pro skladování energie využívají běžné elektromobily baterie.
Baterie
Baterie jsou pro elektromobilyklíčovou součástí a současně tím nejdražším náhradním dílem. Jsou složeny z mnoha lithium-iontových článků, které jsou sestavené do několika modulů.
Články obsahují dvě elektrody, označované jako katoda a anoda. Katoda je obvykle vyrobena z vrstveného materiálu bohatého na lithium, přičemž ionty lithia jsou uloženy mezi jednotlivými vrstvami. Rovněž anoda obsahuje několik vrstev a u akumulátorů typu Li-Ion je vyrobena z grafitu. Během nabíjení a vybíjení se ionty stěhují z jedné elektrody na druhou a zase zpět přes médium, kterému se říká elektrolyt.
Na kapacitě baterie elektromobilu závisí jeho dojezdová vzdálenost. Baterie se postupně opotřebovávají, klesá jejich kapacita.Snižující se kapacita baterie vyplývá ze ztráty iontů lithia a ztráty aktivních materiálů na katodě i anodě. Tento proces se nazývá degradace.
Různými technickými opatřeními a samozřejmě reálným užíváním elektromobilu lze pouze ovlivnit to, jak rychlá degradace bude. Zastavit ji všaknelze.
Degradaci baterie urychlují vysoké teploty(rychlonabíjení)nebo vysoké zatížení (vysoké dálniční rychlosti, intenzivní akcelerace). Dalším faktorem, který ovlivňujedegradaci akumulátorů, je počet nabíjecích cyklů.
Dojezd elektromobilu
Nevýhodou u elektromobilů je jejich kratší dojezd.Pokud by měl mít elektromobil dojezd 1 000 km, muselo by mít opravdu velkou baterii. To by znamenalo vysokou cenu auta.
U elektromobilů se tedy používají baterie, které umožňují dojezd v lepších případech nad 500 km, v horších kolem 200-300 km na jedno nabití.
Pokles dojezdu v zimě
V zimních měsících klesá dojezd elektromobilů průměrně o 20 procent. Pokud ale řidič v elektromobilu topí, pak to může být až o 40 procent.
Zvýšení ceny elektřiny
Vsoučasné době je provoz elektromobilu levnější, než provoz vozidla se spalovacím motorem.
Ale jakmile začnou elektromobily ve městech převládat, zvýší se i ceny elektřiny, protože jí nebude dostatek. To se dotkne nejen majitelů elektromobilů, ale všech občanů, kteří využívají elektřinu ke svému životu.
Vysoké pořizovací ceny elektromobilů
Průměrná pořizovací cena elektromobilu je nyní okolo 750 000 Kč. Největší část prodejní ceny tvoří baterie.
Ojeté eletromobily
Životnost elektromobilu jesrovnatelná s životností automobilů se spalovacím motorem. Jediným zařízením v celém voze, které postupně nejvíce odchází, jebaterie.Nová baterie vyjde na statisíce, nebo dokonce na milion (u velkých aut). Potom je jednodušší a levnější vyměnit celý automobil za nový.
V současné době lidé snízkými příjmy kupují v autobazarech ojetá aua se spalovacími motory. Ty nejlevnější stojí pouze několik desítek tisíc. Při troše štěstí s nimi majitel může jezdit několik let.
Pokud někdo koupí ojetý elektromobil, musí počítat s tím, že bude pravděpodobně brzy kupovat novou baterii. To si řada lidí nebude moci dovolit. Vlastnit autobude opět výsadou bohatých.
Použité zdroje:
https://www.portalridice.cz/clanek/vyroba-baterii-do-elektromobilu
https://autonaklik.cz/elektromobilita-vyhody-a-nevyhody/
https://www.autozive.cz/vyrobci-znaji-nevyhody-elektromobilu/